Żarówki H4 - Ranking i Opinie
Żarówki H4 to jedne z najczęściej spotykanych żarówek halogenowych, które łączą w sobie funkcję świateł mijania i drogowych. Dzięki dwóm włóknom są w stanie pełnić obie funkcje, co czyni je uniwersalnym wyborem. Żarówki H4 znajdują szerokie zastosowanie w reflektorach głównych wielu modeli samochodów osobowych oraz motocykli.
Żarówki H4 mogą być dostępne w wersji standardowej, jak i o podwyższonej wydajności, które oferują większą ilość światła, co jest szczególnie korzystne podczas jazdy nocą. Dzięki odpowiedniej konstrukcji, żarówki H4 zapewniają precyzyjne oświetlenie drogi, a jednocześnie minimalizują ryzyko oślepienia innych kierowców. Przy wyborze żarówek H4 warto zwrócić uwagę na ich homologację oraz na renomę producenta, aby zapewnić bezpieczeństwo i zgodność z przepisami. Dla osób poszukujących nowoczesnych rozwiązań, dostępne są także wersje LED H4, które oferują większą trwałość oraz lepszą efektywność energetyczną, jednak ich montaż może wymagać modyfikacji instalacji reflektorów.
1. Ranking TOP 20
2. Najlepsze
2.1 Philips H4 12V 60/55W P43t-38 X-tremeVision +130
2.2 Philips H4 12V 60/55W P43t-38 LongLife EcoVision
2.3 Hella ŻARÓWKA H4 100/55W 12V RALLYE 8GJ002525101
3. Najtańsze
3.1 AMiO 01268 Żarówka halogenowa H4 12V 60/55W filtr UV (E4) AMI-01268
3.2 Osram 64193 CLC Classic żarówek H4 64193CLC
3.3 AMiO 01269 Żarówka halogenowa H4 12V 60/55W filtr UV (E4) Super White AMI-01269
4. Porównanie TOP 3
5. Opinie
Ranking TOP 20
Najlepsze produkty: Żarówki H4
1. Philips H4 12V 60/55W P43t-38 X-tremeVision +130

Opinie:










Dane techniczne:
Typ | H4 |
Zastosowanie | drogowe / mijania |
Linia | X-treme Vision |
Napięcie | 12V |
Trzonek | P43t |
2. Philips H4 12V 60/55W P43t-38 LongLife EcoVision

Dane techniczne:
Typ | H4 |
Linia | LongLife EcoVision |
Napięcie | 12V |
Trzonek | P43t |
Gdzie kupić:
3. Hella ŻARÓWKA H4 100/55W 12V RALLYE 8GJ002525101

Dane techniczne:
Typ | H4 |
Napięcie | 12V |
Najtańsze produkty: Żarówki H4
1. AMiO 01268 Żarówka halogenowa H4 12V 60/55W filtr UV (E4) AMI-01268

Dane techniczne:
Typ | H4 |
Zastosowanie | drogowe / mijania |
Napięcie | 12V |
2. Osram 64193 CLC Classic żarówek H4 64193CLC

Dane techniczne:
Typ | H4 |
3. AMiO 01269 Żarówka halogenowa H4 12V 60/55W filtr UV (E4) Super White AMI-01269

Dane techniczne:
Typ | H4 |
Zastosowanie | drogowe / mijania |
Napięcie | 12V |
Porównanie TOP 3
Podstawowe parametry dobrych żarówek H4
Żarówki H4, podobnie zresztą jak wszystkie inne źródła światła stosowane w samochodach, mają określone warunki homologacji, co znaczy, że muszą spełniać określone normy techniczne, żeby zostały dopuszczone do użytku. Stąd też można precyzyjnie określić, jakie parametry powinny cechować tego typu źródła światła:
- moc znamionowa to 60 lub 55 W (przy mocy wejściowej odpowiednio 75 i 68 W;
- strumień świetlny żarnika mijania to 1000 lm, a żarnika drogowego 1650 lm;
- napięcie znamionowe wynosi 12, a pomiarowe – 13,2 V.
Tych parametrów oczywiście nie trzeba się uczyć, bo zasadniczo nie są one do niczego potrzebne poza jednym przypadkiem – chwilą, w której kierowca zastanawia się, jak dobrać najlepsze żarówki H4: żeby były tańsze, trwalsze i jaśniej świeciły.
Żarówki H4 LED – czy to rozwiązanie?
Żarówki H4 często są opisywane jako zbyt słabe – wielu kierowców skarży się, że nie oświetlają one drogi w sposób właściwy. Rozwiązaniem mają być żarówki LED-owe. Tutaj pojawia się wiele problemów:
- w zasadzie żarówki LED nie są przystosowane do pracy z komputerami pokładowymi – aby te nie wskazywały błędu żarówki, konieczne jest użycie tzw. retrofitów z modułem sterującym, który imituje większe obciążenie;
- większość dostępnych na rynku żarówek LED to produkty bardzo tanie i jakości proporcjonalnej do ceny – nie pozwalają na uzyskanie ani prawidłowego odcięcia, ani odpowiedniej mocy świetlnej;
- teoretycznie można kupić prawdziwe zestawy żarówek LED znanych producentów, tutaj jednak problemem może być interpretacja polskich przepisów.
Żarówki H4 LED a przepisy
Polskie przepisy nie są w kwestii żarówek LEDowych tak jednoznaczne, jak można by było oczekiwać. Po pierwsze, źródło światła musi mieć wydaną ważną homologację. W przypadku żarówek H4 LED będzie to dotyczyło zestawów kosztujących około 300 złotych lub więcej – homologacja w tańszych to w najlepszym przypadku mrzonka, a najgorszym: podrobiony numer świadectwa certyfikacji. Nawet jednak montując homologowaną (certyfikat E) żarówkę LEDową, nie można mieć pewności, że to rozwiązanie nie zostanie zakwestionowane.
To dlatego, że interpretacja polskiego prawa oznacza, że jeśli w specyfikacji jest podane, że auto wyjechało z żarówką H4, to ma jeździć z żarówką H4. LED to nie żarówka – diody nie są żarówkami i tym samym nawet najlepsze retrofity to w polskich przepisach wciąż obszar nierozpoznany. Co prawda montując najlepszej jakości żarówki H4 LED raczej trudno będzie się narazić diagnoście, ale będzie to podstawa do zabrania dowodu, wystawienia mandatu na 500 złotych i skierowania auta na kontrolę techniczną (dlatego żarówki H4 warto mieć w bagażniku, żeby wymienić je na poboczu i przynajmniej chwilowo uniknąć problemu).
Ogólna zasada głosi, że jeśli auto miało oryginalnie żarówki, to powinno nadal żarówki mieć. A jeśli nie oświetlają one drogi prawidłowo, to można zadbać o polerkę reflektora albo założyć nową, dobrej jakości żarówkę tradycyjną.
Dobre żarówki H4 – które wybrać?
Wybór żarówek H4 jest w gruncie rzeczy stosunkowo prosty. Nie trzeba wcale sięgać po drogie LED-y z homologacją, żeby uzyskać ciekawy wygląd auta, a przede wszystkim doskonale oświetlić drogę (przy założeniu, że reflektor i odbłyśnik są w dobrym stanie, a mechanizm poziomowania działa tak, jak należy).
- Naprawdę nie warto kupować żarówek supermarketowych za kilkanaście złotych. Nawet jeśli potrafią one zaskakiwać trwałością, to w ich przypadku stosunkowo szybko dochodzi do trwałego osłabienia mocy świetlnej. To ważna uwaga – każde żarówki, nawet najlepsze, a te gorsze po prostu bardzo szybko, zużywają się stopniowo i słabną z czasem.
- Podstawowe żarówki H4 znanych marek to koszt około 20-30 złotych za sztukę. Będzie to rozwiązanie dobre dla osób jeżdżących głównie w dzień i pamiętających o tym, żeby regularnie wymieniać żarówki. Będą świeciły odpowiednio daleko, a snop będzie odcięty tak, jak powinien.
- Aby zwiększyć jasność, można zdecydować się na zakup żarówek H4 oznaczonych jako 120%, 150% czy nawet 200%. Będą one miały silniejszy strumień światła, ale będą także bardziej się nagrzewały. To ma dwie ważne konsekwencje: żywotność samej żarówki ulegnie skróceniu, a poza tym odbłyśnik będzie szybciej matowiał. Dlatego to rozwiązanie dobre przede wszystkim w autach z zamontowanymi światłami do jazdy dziennej.
- Barwa światła nie ma większego znaczenia, jeśli chodzi o widoczność – światło białe dość dobrze wydobywa kontury, ale też szybciej męczy oczy. Niektórzy producenci tak konstruują swoje żarówki, aby dawały one światło barwy zbliżonej do naturalnej, ale większość jest cieplejsza, tj. bardziej żółta.
Żarówki H4: białe, żółte czy xenon?
Producenci starają się w miarę technicznych możliwości udostępniać klientom dobre żarówki H4 z różnym kolorem światła. W praktyce jest to możliwe dzięki zmianie wykończenia kloszy tych źródeł światła.
- Najpopularniejsze są klasyczne żółte żarówki H4 – tak naprawdę ich barwa jest w miarę neutralna, odrobinę cieplejsza od światła naturalnego. Dobrze sprawdzają się w każdych warunkach, ich światło nie męczy oczu, a pod względem estetycznym po prostu dobrze wyglądają w niemłodym już przecież samochodzie.
- Dobre żarówki H4 białe światło mogą emitować dzięki nieco innej konstrukcji wewnętrznej. Nie będzie to jednak zimna biel, a raczej temperatura zbliżona do „neutralnej bieli”. Świecą dobrze, ale montuje się je przede wszystkim po to, żeby zmienić wygląd samochodu.
- Żarówki H4 z efektem xenonu można łatwo poznać po niebieskim zabarwieniu wierzchołka klosza. Ma to dać wrażenie chłodnej barwy przy spojrzeniu w reflektor, ale nie wpływa drastycznie na temperaturę barwową. Dziś takie żarówki dostępne są przede wszystkim w niższym przedziale cenowym, a bledsze niebieskie wykończenie z subtelniejszym efektem przechodzi do segmentu wyżej i żarówek białych H4.
To dobry moment, żeby wspomnieć, iż kolor światła też nie jest obojętny w myśl przepisów. Jest to raczej martwy przepis, ale skrupulatny diagnosta zwróci na to uwagę – kolor świateł mijania i pozycyjnych powinien być taki sam, albo przynajmniej zbliżony. To znów rodzi pewien problem, bo białe pozycyjne to niemal wyłącznie LED-y, a prawo dla tego typu źródeł światła nie jest łaskawe. Owszem – to bardzo rzadko odkurzany przepis, ale z kronikarskiego obowiązku warto o nim przypomnieć.
Czy warto kupować droższe żarówki H4?
Czy dobre żarówki H4 muszą być drogie? Odpowiedź na to pytanie zależy od definicji „dobre” i „drogie”. Punktem wyjścia dla większości kierowców mogą być markowe żarówki H4 kosztujące 40-70 złotych za komplet. W ich przypadku można oszacować trwałość nawet na 500-600 godzin, czyli dość sporo. Biorąc pod uwagę, że w wielu poradnikach zaleca się regularną wymianę żarówek mniej więcej raz do roku, prawdopodobnie będzie to wystarczające.
Wszystkie żarówki mocniejsze, te, które są opisane np. jako 150%, będą dawały jaśniejszy snop światła. Zasięg natomiast pozostanie praktycznie taki sam, ponieważ nie zależy od strumienia świetlnego, tylko od regulacji reflektora. Z drugiej strony, w przypadku żarówek H4 +170% trwałość wyniesie już zwykle tylko około 300-400 godzin. To wyraźnie mniej, a żarówki tego typu mogą kosztować prawie 200 złotych za komplet. Poza tym generują mnóstwo ciepła, od którego matowieją odbłyśniki, co finalnie może przełożyć się na gorszy poziom oświetlenia.
Rozsądnym kompromisem wydają się jeszcze żarówki H4 +120%, które są nieco jaśniejsze od podstawowych, wciąż w miarę tanie (ok. 120 złotych za komplet), a ich trwałość wynosi ok. 500 godzin. W praktyce natomiast zdecydowanie bardziej, niż magiczne procenty na opakowaniu, liczą się jakość wykonania i precyzja zamknięcia żarówki. Stąd ogólne wskazanie, żeby trzymać się raczej lepszych żarówek H4 od bardziej znanych producentów.
Jak czytać oferty i reklamy żarówek?
Wymiana żarówek to wbrew pozorom całkiem ważny moment. Od tego, jakie źródła światła wybierze się w miejsce oryginalnej żarówki H4, zależy komfort jazdy i to, o ile schudnie portfel. Warto więc przyjrzeć się kilku istotnym zapisom, które pojawiają się w reklamie, a które mogą wprowadzać w błąd, jeśli nie ma się odpowiedniej wiedzy.
- +120%, +150%: to nie znaczy, że światło będzie o jedną piątą albo o połowę jaśniejsze. A w zasadzie może to oznaczać, ale w tym przypadku postrzegana zależność nie zwiększa się liniowo, tylko logarytmicznie – takie żarówki będą miały dużo większą moc, a jasność wzrośnie mniej od niej. Mówiąc w skrócie: te oznaczenia mają wartość, jeśli porównuje się modele tego samego producenta, ponieważ nie są w żaden sposób standaryzowane. 120% jednego producenta może nie być wyraźnie słabsze niż 150% drugiego.
- Homologacja przy żarówkach H4 LED: niektórzy sprzedawcy chwalą się, że ich żarówki LED mają homologację. Niekiedy faktycznie wysyłają nawet świadectwa homologacji. To prawda, ale nie zmienia to faktu, że w tym zakresie polskie przepisy pozostają nieprecyzyjne i nadal montaż takiego źródła światła może skutkować skierowaniem pojazdu na przegląd.
- Żarówki H4 15000 lm, 19000 lm, 150000 lm: to po prostu brednie. Standardowa żarówka H4 w żarniku używanym w „długich” światłach ma 1650 lm. Żadna dostępna obecnie technologia nie pozwala na stworzenie żarówki H4 o tak niewyobrażalnym strumieniu, a nawet gdyby takie istniały, zasięg światła nie byłby większy, natomiast patrzenie w oświetlony nimi obszar byłoby niemożliwe. Górna granica, jaką można osiągnąć to poniżej 3000 lm, co i tak nie przekłada się wprost na jasność, ponieważ ta nie rośnie liniowo.
- Żarówki H4 białe światło lub ksenon świecą jaśniej. Niekoniecznie. Ich strumień może być tak samo silny, jak żarówek klasycznie żółtawych, natomiast faktem jest, że zimniejsza biel lepiej wydobywa kontrasty, ale prawdą też jest, że przez to oczy męczą się dużo szybciej.
- Najlepsze żarówki H4 kosztują ponad 200 złotych. Niekoniecznie. Spora część użytkowników z powodzeniem poradzi sobie z żarówkami H4 za 70 złotych za komplet, a nawet odrobinę tańszymi. Wystarczy wypoziomować reflektor, wypolerować go i zadbać o czystość odbłyśnika – da to więcej niż +x% w nazwie źródła światła.
Podsumowanie
O najlepszych żarówkach H4 można powiedzieć wiele, ale wystarczy tyle, że absolutnie nie kosztują one fortuny, w żadnym razie nie należy ich wymieniać na LED-owe retrofity, że nie ma potrzeby kupowania żarówki H4 z efektem ksenonu, choć to przynajmniej jest legalne. Dobrze dobrane i wymieniane od czasu do czasu żarówki H4 mogą naprawdę dobrze oświetlać drogę, a zamontowane w czystym reflektorze w niczym nie ustępują skutecznością nowoczesnemu oświetleniu LED-owemu, choć wyglądają zdecydowanie inaczej.
Ostatnio wymieniałem żarówki i stwierdzić mogę, że najlepsze żarówki h4 są z Philipsa. Super światło, trwałość żarówek i wszystko inne jest jak najbardziej na plus. Można dostać je w każdym sklepie, więc nie ma problemu z zakupem. Wystarczy wybrać po prostu odpowiednią partię. Jak dla mnie najlepsze z tego zakresu cenowego.
A co myślicie o żarówkach h4 z Boscha? Zawsze się mówi Philips, Philips, ewentualnie Osram a co z Boschem? Przecież to bardzo znana firma i też produkująca dobre żarówki h4. Stosujecie? Macie? Korzystacie? Jestem bardzo ciekawy tego. Teraz chciałbym wymienić na nowe i nie wiem, podobają mi się właśnie te z Boscha ale mało informacji o nich.
Jeśli to mają być dobre żarówki h4, to jak najbardziej polecam Boscha. Sam kupiłem jakiś czas temu i bardzo dobrze się sprawują. Dokładnie mam ten model MAXIBOX H4 P21W PY21W R5W. W tym wykonaniu h4 idealnie się sprawdzają. W porównaniu do innych jest to zdecydowanie lepsza jakość.
Moim zdaniem dobre żarówki h4 to te z OSRAM. Zdecydowanie polecam, bo jakość światła jest wyjątkowa! Moim zdaniem zdecydowanie lepiej sobie radzą niż te z Philipsa, ale to chyba kwestia estetyczna i własnych upodobań. Ja myślę, że lepiej kupić OSRAM. Wymieniałem kilka miesięcy temu i cieszę się, bo są wyjątkowo dobre.
Porównanie mi się bardzo podoba. Praktyczne, wiedza dokładna i wybór bardzo dobry. Osobiście polecam najlepsze żarówki h4, jakie są teraz dostępne w sklepach, czyli Philips H4 X-treme Vision +130%. Doskonałe. Do mojego samochodu nadają się idealnie. Wymiana bajecznie prosta. Światło doskonałe, wszystko doświetlone jak najlepiej można. Super, za taką cenę, chyba nie ma nic lepszego w sklepach.